Gutta på tur – Dag 2: Simlebu-Sandvasshytta

gjengen

Fantastisk å våkne opp til frisk fjelluft, skikkelig kokekaffi og litt frokost. I dag blir det en lang men fin tur i fjellet, håper på litt fiske og en fin kveld på Sandvasshytta. Har du hørt om jungeltelegrafen? Det har vi! 😉

Sover godt når en først sovner!

20130928_122835Hele gjengen har sovet på loftet i den ene Simlebuhytta. Med 8 menn i samme rom så er det dømt til å bli litt snorking og andre rare lyder.. Det slo ikke feil denne gangen heller.

Jeg skal legge til nytt tips til fjellturer i neste invitasjon, ta med små, lette, kastbare ting som du kan ha i nerheten av senga.. DET HJELPER! Plutselig ble det slutt på snorking og andre høgfrekvente lyder.

Tid for frokost og en tur til Simlenuten før turen går videre

Vi lager oss litt frokost og kaffe før vi vasker ut hytta etter oss. Alle har fyllt ut betalingsdetaljene og lagt det i safen. Nå skal vi ta oss en tur opp på Simlenuten, vi har lest at det kan være verdt utsikten.

Sekkene legger vi igjen ved hytta og begynner å spasere oppover. På toppen får vi utsikt over Folgefonna. Her tar vi et gruppebilde før vi spaserer ned og setter retningen mot Sandvasshytta.

Fint å være en god gjeng i fjellet

Når en er en gjeng på 8 stk så er det naturlig at det er litt forskjeller på hva tempo hver enkelt liker. I dag ble vi fort delt inn i 3 grupper.

Jeg og Oskar gikk i front med litt høyere tempo for å få fisket mest mulig. Rasmus, Tom og Andreas kom i neste gruppe og Peter, Glenn og Puso ble en gruppe.

Simlenuten - GruppebildeVi passerer guttaboys fra Koppervik ved et vann, de har fått 2 fine ørreter med oteren som de fisker med.

Jeg og Oskar velger å gå videre til Vaulo vannet, som har blitt nevnt flere steder på nettet og blant lokale folk som et godt fiskevann.

Jungeltelegrafen på sitt beste rapporterer om Yoga og mye folk på Sandvasshytta

Vi møter på 2 hyggelige jenter og en hund rett etter vi har hatt pause. De kan fortelle oss at det kan bli trangt på Sandvasshytta i natt. Der er det en hel yoga gruppe som skal bo hele helgen. I tillegg så har det bodd ei gruppe fra NAV der også, men de hadde viss dratt i dag.

Jeg må innrømme at Oskar og jeg synest ikke det hørtes så feil ut. Vi så for oss noe tilsvarende yoga gruppene du ser gjennom vinduet på Elixia med mange fine jenter.

Turen fortsetter videre mot Vaulo og Sandvasshytta

DSC_0606Vi fortsetter videre mot Vaulo. Etter ca 40-50 minutter så møter vi på 2 hyggelige damer som sitt midt i bakken på ei fjellside og har seg ei velfortjent kald øl og litt mat.

Jeg måtte le når vi får nye jungelrapporter herfra om at der var full fart på Sandvass, yoga timer i fellesrommene og mye folk.

Oskar og jeg skjønte fort at mulighetene for å finne jenter i vår alder ble litt lavere når vi fant ut at det var en gjeng i 40-50 åra som var der….

Håpet steg litt igjen når ryktet sa at det var 2 unge jenter som var hyttevoktere som ventet på oss der… Vi er i gang igjen, full fart videre!

Endelig fiske i Vaulo

DSC_0626Endelig kom vi frem til Vaulo. Jeg begynner med dupp og makk. Har ei god øl i handa og litt kaffe på siden mens jeg sitter å venter i spennning. Oskar som stillte med øl var egentlig bare glad for å slippe litt vekt i sekken.

Etter en stund uten et eneste napp så kommer Tom, Rasmus og Andreas spaserende. De setter seg ned på haugen og følger litt med. Det tar ikke lange tida før de spaserer videre mot hytta.

Jeg fortsetter å fiske, men det virker umulig å få fisk i dette vannet. Koppervik guttene har spasert rundt med oteren sin også, ikke et eneste napp.

Turen går videre mot Sandvass

Etter en god stund kommer Peter, Puso og Glenn, da spaserer vi videre mot Sandvass. Vi har lyst å få en fin kveld der, så vi vil ikke at det skal bli for sent.

Det går ikke mange minuttene før jeg ikke ser de bak meg, autopiloten er på og jeg spaserer alene mot Sandvasshytta. Når jeg endelig ser hytta forran meg så viser gps klokka mi at jeg har spasert en bra tur på ca 15Km i dag.

Sandvasshytta er ei fantastisk fin hytte. Den er moderne og stor.

Bading, fiske, vin og cognac

DSC_0603Etter at Oskar kommer på plass, så tar det ikke lange tiden før han, Tom og Andreas har hoppet uti Sandvass vannet. Jeg fisker litt og kjenner egentlig at det passet meg bedre enn det kalde badet.

På toppen står de to hyggelige jentene som er hyttevakter, de smiler og ler når gutta bader.

Det ble lite fisk på meg, så jeg pakker sammen og setter meg ned med gjengen. Vi koser oss med litt vin, cognac og gammel dansk mens vi venter på resten av folket.

Alle er på plass, middagen er på gang og vi storkoser oss

Yogagruppen har laget et vanvittig komlemåltid og er så vennlige at de deler restene med oss. Jeg og Tom lager litt potetstappe og steiker litt pepperoni lignende pølse med hvitløk, rødløk og kryddersmør!

Alle storkoser seg veldig og det er god stemning i hytta. Vi måtte le litt mer når de 2 jentene som vokter hytta fortalte at de hadde hørt rykter om en sen kveld på Simlebu og at det skulle komme 11 mannfolk til Sandvass… Jungeltelegrafen viser seg på sitt beste igjen!

Gitar og allsang er ikke helt feil på hyttetur

DSC_0629Tom drar frem en gitar som de har her på hytta og begynner å dra i gang låt etter låt. Plutselig har du allsang fra hele gjengen inkludert yogagruppen.

Refrenget med Lailailai lailailailailailailai fra The Boxer kan sikkert høres langt utenfor Sandvasshytta nå… FANTASTISK STEMNING.

Sånn fortsetter kvelden til rundt 1-1.30 tiden, da blir det stille og alle legg seg.

Tom hadde vert strategisk og valgt ut hvem som skulle sove på hans rom. Utgangspunktet tok han fra kvelden i går og hvem som snorket og ikke.

Hjemreise i morgen etter en tur via Blomstølen og ned til bilen på Øyno.

Følg med på innlegget om siste dagen vår også. Det ble en fantastisk tur, fin natur og god stemning.

Bildealbum fra dagens tur:

[fancygallery id=»fjellturer» album=»28-september-simlebu-sandvasshytta»]

Kartdata fra dagens tur:

Skrevet av Stian Torland

Elsker turer, utfordringer og fysiske aktiviteter. Har gjort det til ein livsstil å utfordre andre til ting de normalt ikkje ville gjort. Driver Challenge4you.com som er et nettsted som skriver om turer, eventyr og utfordringer. Mine fullførte utfordringer og hovedmål: *Nordkapp-Lindesnes: 2700Km, tid: 18 dager - 2011 *Danmark-Italia: 2500Km, tid: 18 dager - 2012 *Trondheim-Oslo: 542Km, tid: 22t 55m - 2013 *The Iron Curtain Trail: 10000Km, tid: ca 4mnd - 2014