Home » Challenge4you.com » Gran Canaria – Dag 4: Langtur på 20mil rundt Gran Canaria

Gran Canaria – Dag 4: Langtur på 20mil rundt Gran Canaria

Som jeg skreiv i innlegget for gårsdagen så var det store planer om langtur i dag. Langtur ble det, og vi nådde målet vårt, som var en tur rundt hele Gran Canaria. 20mil, 3255 høydemeter, mange fantastiske og noen utfordrende øyeblikk underveis, les mer her!

20140402_135542Vekkerklokka stillt til klokka 7, glemmesak!
For de som har fulgt oss gjennom langturene våre, så kjenner de vell til at vi ikke er verdens beste på å stå opp tidlig etter en lang dag på sykkel.

I dag var vi pittelitt flinkere, frokost klokken 8 og avgårde halv 10. Uansett hvor fortjent det er å sove lenge etter mange mil, så hjelper ikke det når du har 20 mil forran deg i dag.

Vi kom oss uansett på hjul og satte kursen mot Mogan. Per Daniel har hatt ei dårlig natt og har ikkje vert heilt i form, så det tok litt tid før han kom i gang.

Mange høydemeter fra Mogan og langs vest/nordvest kysten
For første gang på Gran Canaria så tar vi venstre etter Mogan og ikkje opp mot Ayacata. Første stigningen går som en lek, vi kjenner rett og slett at vi kan fortsette i evigheter.

Nedkjøringene var ganske kjekke, men så var det rett i neste bakke. Denne var litt lenger. Vi holdt ikke noe lavt tempo, jeg kjører som vanlig i mitt på snittet bra tempo oppover, Per Daniel derimot har fått futt i beina og satte kurs mot ryggen til en som så ut til å ha god fart oppover.

20140402_135505Fordel å kjenne til hvor du har påfyllingsmuligheter
Vi fortsatte direkte til nedkjøringen fra dette fjellet. Asfalten var forferdelig dårlig og det ble en prøvelse for grepet i hendene.

Vi passerer San Nicolas og fortsetter rett i en vanvittig lang bakke. Vi merker at det begynner å minke på drikken og tenker fort at vi burde hørt på de som hadde skrevet et innlegg tidligere om at dette var siste påfyllingsmulighet på et langt stykke.

Heldigvis så finnes det en av de her gutta som har plassert seg genialt med salgsbua si ved et av utkikkspunktene i bakken. Blodpriser tar han, men vet du hva…. Det skal han få!

Turen fortsetter videre mot Puerto de Las Nieves for litt mat
Vi klatrer bakke etter bakke, tar nedkjøring etter nedkjøring i fantastiske omgivelser og natur. Uansett hvordan vi vrir og vender på det, så kommer vi ikke bort fra at det ikke er noe rytme i syklingen, sånn som det går opp og ned her i varmen.

Når vi kommer til Puerto de Las Nieves så finner vi raskt en resturant og får oss vårt første måltid, i samme øyeblikk passerer vi 10 mil, vi er jo halveis!

MOTORVEI er noe ikke noe gøy
Fra Puerto de Las Nieves så fortsetter vi mot Las Palmas. Vi vet at veien videre går via motorveien inn til Las Palmas og videre ut av Las Palmas på motorvei. Jeg liker det ikke i det hele tatt. Her er det lov å sykle, men etter min mening så burde det nok ikke vere det.

3 felt hver vei, ekstrem trafikk og 2 syklister. Dette blir en prøvelse uten like, det er sjelden jeg har vert så konsentrert for å ikke bli påkjørt. Det blir totalt ca 5 mil på denne veien før vi endelig kommer oss av mot Telde.

20140402_200500Nermer oss Bahia Feliz og Playa del Ingles
Endelig kan vi «slappe» litt av, eller hvertfall sykle på veier hvor det er lite trafikk og mye mer behagelig å vere en myk trafikant.

Veiene er bra, vi holder et høyt tempo uten å anstrenge oss for mye, det går litt på autopilot retning Playa del Ingles nå.

Vi koser oss, men kjenner på det at vi virkelig begynner å bli sultne igjen.

Når vi kommer frem til leiligheten så får vi i oss litt rask mat, så drar vi direkte til en resturant og kjøper oss hver sin gode pizza. Får rett og slett ikke nok mat, burde nok spist mer.

Fantastisk men utfordrende dag på sykkelen
Jeg er veldig glad for at vi valgte å sykle hele turen rundt Gran Canaria, endelig har jeg gjort det. Men jeg kommer aldri i mitt liv til å anbefale noen den samme turen.

Nordsiden med de motorveiene var ikke i nærheten av kjekt, trygt eller noe som helst. Så skal du til Gran Canaria, så hold deg på vest/sør/øst sida og i fjellene, mye bedre!

Bilde album fra dagens tur:

GPS Data fra dagens tur:

About Stian Torland

Elsker turer, utfordringer og fysiske aktiviteter. Har gjort det til ein livsstil å utfordre andre til ting de normalt ikkje ville gjort. Driver Challenge4you.com som er et nettsted som skriver om turer, eventyr og utfordringer. Mine fullførte utfordringer og hovedmål: *Nordkapp-Lindesnes: 2700Km, tid: 18 dager - 2011 *Danmark-Italia: 2500Km, tid: 18 dager - 2012 *Trondheim-Oslo: 542Km, tid: 22t 55m - 2013 *The Iron Curtain Trail: 10000Km, tid: ca 4mnd - 2014